söndag 11 november 2012

Nytt liv, nya rutiner

Nu börjar saker och ting falla på plats. Ett mönster har börjat utkristallera sig.

Jag vaknar ganska tidigt även om jag inte behöver, runt kl 6 - 6.30 ungefär. Brukar äta frukost med de andra, och jag har kört med Öresundsfil med 1% fetthalt eftersom den är krämigare  och fylligare i smaken än lättfil.
1,5 dl i tallriken, toppad med lite barnmatsmangopuré. Detta ska ta 30 minuter att äta, så jag använder liten dessertsked eller tesked.
Därefter vatten i en flaska som jag småsmuttar på hela tiden.
Vid 10.30 gör jag en smoothie i mitt loppisfynd från i somras: en blender som jag betalade 15 kronor för :)!
Jag har provat lite olika smaker: banan/jordgubb (frusna), banan/mango (finns frusen i småbitar, perfekt!), halllon/blåbär. Till detta ett par teskedar kesella 1% för proteinets skull samt en skvätt lättmjölk. Så otroligt gott!
Lunch: soppa. Jag har gjort egna soppor eftersom det ju är så himla lätt och smakar så mycket bättre.
Igår blev det fisksoppa: kokade 2 potatisar och en morot i bitar tillsammans med en schalottenlök, mot slutet lade jag i 1/2 burk fiskbullar, mixade det hela och serverade med pressad citron på. Riktigt gott!
På eftemiddagen blir det ytterligare en smoothie, vid kl 18 äter jag soppa igen och sist på dagen blir det en sista smoothie.

Andra intressanta iakttagelser: jag har tappat smaken för kaffe! De allra första dagarna hade jag ingen tanke på kaffe överhuvudtaget, men på dag 3 började jag fundera på hur länge sedan det var som jag jag drack en kopp... Jag testade men helt uppenbart så smakar det inte som förr. Däremot kan jag bli väldigt sugen på en kopp te med mjölk.

Hunger då? Den känns definitivt inte som tidigare. Det blir snarare ett slags diffust sug eller obehagskänsla, och låter jag det gå för lång tid så blir jag alldeles darrig. Så det stämmer verkligen att man måste äta på klockan!

Jag har haft några trevliga sjukbesök, och alla som besökt har trott att jag skulle ligga lite småsvag och ynklig på soffan. De har blivit förvånade över att jag är så pass pigg och uppe på benen, och det är ju faktiskt lite underligt att tänka sig att jag gjort en stor bukoperation bara 6 dagar sedan!














Vacker sjukbesöksbukett.
I bakgrunden skymtar den häxhatt jag snabbt fick sno ihop när sonen skulle på Halloweenfest på fritids.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar