onsdag 14 november 2012

Dag 9

Ytterligare en skön dag.
Har tillbringat den med min väninna M, som är en barndomskamrat sedan vi var 12 år.
Hon är i många avseende min raka motsats: liten, smal, trimmad till tusen (springer maraton i tid och otid). Dessutom har hon en jätteskock med ungar och hinner ändå ha olika hobbies.

När vi var unga kunde jag verkligen känna avundsjuka gentemot henne, enbart på grund av att hon var liten och smal. Trots att vi var väldigt goda vänner och hon alltid varit på min sida i vått och torrt, så kunde jag ändå inte låta bli att jämföra mig med henne och jämförelsen utföll alltid till min nackdel. På den tiden var jag inte tjock, på sin höjd småmullig. Men jag vet att jag redan då hade den självbilden: jag är den tjocka.

Under årens lopp har vår vänskap bestått, trots att vi periodvis levt så olika liv så att vi inte umgicks. Men sedan jag själv fick barn så har vi kommit varandra nära igen, och det är oerhört fint att det finns någon som känner en så väl. Inte bara som den personen jag är idag, utan genom alla skeden i livet, ända sedan den osäkra 12-åringen med komplex.

Idag känner jag att vi är helt jämställda, och även om jag kan titta lite avundsjukt på hennes perfekta magmuskler, så hyser jag inte längre den vanföreställningen att hon är lyckligare än jag eller hennes liv på något sätt skulle vara bättre än mitt. Jag tänker inte längre så, helt enkelt.
Det är väldigt skönt.

Det gör också att jag inte känner någon behov av att bevisa något med min operation och viktnedgång, varken gentemot henne eller mot någon annan.
Jag gör det här för mig. För mig och min familj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar