torsdag 29 november 2012

Aj! Ont!

Idag har jag begått mitt första rejäla misstag som gbp-opererad: ätit för fort för mycket.

Jag startade dagen som vanligt med en miniportion gröt vilket gick bra. Som mellanmål åt jag en liten avocado. Jag hade besök i förmiddags av min kära kollegor för ett litet jobbmöte/sjukbesök, och det var mycket trevligt. Vi drack kaffe och hade väldigt kreativa och givande diskussioner, och när de hade gått var det dags för lunch.

Jag hade kvar från middagen igår: kokt fisk med äggsås och potatismos (det gick hur bra som helst att äta det igår kväll), som jag värmde i mikron. En lagom portion på en assiett, tyckte jag. Satte mig i soffan för att äta.

Efter en stund kändes det som att det liksom tjocknade till i matstrupen, så jag pausade efter halva portionen. Efter ett tag satte jag i mig resten av portionen, och nästan direkt så började jag få ont och må rejält illa.
Det gick upp för mig ganska snabbt att jag ätit alldeles för snabbt, och troligen för mycket också. Jag fick stå vid toastolen en stund, men jag lyckades inte få upp något.
Efter en stund så började det släppa, men när det pågick var det väldigt jobbigt.

Lesson learned: ät långsamt! Då hinner man känna när det är fullt i magen, och man slipper få ont.

6 kommentarer:

  1. Intressant att följa din resa. Blev själv gbp opererad den 15 nov. Så jag ligger precis efter dig kan man säga:) mindre kul med ditt första misstag, fast tror de är något alla kommer göra förr eller senare. Lycka till på din resa:)

    SvaraRadera
  2. Tack! Det är så roligt att höra att någon läser! Hoppas allt har gått bra för dig, och lycka till!

    SvaraRadera
  3. Än så länge går de jättebra för mig:) har lite svårt att få i mig all vätska bara men de ska nog gå med tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har väldigt svårt med kranvatten efter op, men jag använder pressad citron eller äpplejuice (blandar utspädd äpplejuice med vatten, 1 del utspädd äpplejuice och 4 delar vatten) för att smaksätta.

      Radera
    2. Vanligt vatten funkar fint gör mig men tycker de är lite jobbigt att få i sig 1.5 liter, glömmer lätt bort att dricka tyvärr. Men som sagt de ska nog bli bättre ju längre tid de går:) nu kör bi fredagsmys och allt vad de hör till:) ha en trevlig helg!

      Radera