torsdag 15 november 2012

Friday on my mind!


Nu har det nästan gått två veckor sedan min operation, och jag tänkte summera lite.

  • Själva operationen och upplevelsen på Aleris/CSK i Kristianstad: Övervägande positivt. Jag kunde störa mig litegrann på känslan av "löpande band", att man gjorde bäst i att rätta in sig i ledet och följa alla andra, och inte sticka ut och vara besvärlig, eller att ta tid från den stressade personalen. Men eftersom allt gick bra för mig så behöver jag ju egentligen inte bekymra mig. Jag kan bara fundera över hur man skulle bli bemött om man av någon anledning skulle behöva utökad uppmärksamhet?
  • Måendet efteråt: det har ju på det hela taget varit över all förväntan, får jag säga! Visserligen var jag ganska sänkt de första två dagarna, kände mig konstant illamående och vansinnigt trött. Men när det gav med sig och tröttheten försvann, så har jag mått oförskämt bra! Jag har i princip inte alls känt smärta, på sin höjd som träningsvärk i magen. Vaknar pigg på morgnarna och har energi hela dagen.
  • Maten: det har gått bra. Jag har gjort egna soppor och experimenterat en del, eftersom färdiga soppor står mig upp i halsen efter Modifast-tiden... det är ju faktiskt väldigt enkelt! När det gäller mellanmålen så har jag blivit fullständigt frälst på smoothies, som ju kan varieras i det oändliga. På måndag är det äntligen dags för att få äta purémat, och det längtar jag verkligen efter! Har redan planerat vad jag ska äta: havregrynsgröt på morgonen, och pannbiff med potatismos till middagen... Mums!
  • Vikten: jodå, synd att klaga: under de första 6 dagarna gick jag ner 3,5 kg :)! När Aleris ringde för uppföljningssamtal i förrgår så frågade jag dem om det är normalt, och om det kommer att hålla i sig. Sköterskan berättade att det var helt normalt, och att den takten kan hålla i sig under de första månaderna... Ska bli oerhört spännande! Vi har ingen våg hemma just nu, men snart är det min födelsedag och då ska jag få en i present av min goa svärmor. Då blir det tätare rapporter!
Så på det hela taget är jag oförskämt nöjd. Jag kan ibland bli lite orolig typ "Vad ska hända, så här bra kan det ju inte gå...". Men det är ju ett utslag av min ängsliga natur, så den känslan försöker jag att inte fästa någon större vikt vid.

Ha nu en underbar helg allesamman, det ska jag!

Underbara liljor i blom, från min kära mamma

1 kommentar:

  1. Vad härligt att det går så bra! Ha en skön helg :)

    SvaraRadera