tisdag 25 december 2012

Min nya mages första jul

Julaftonen förlöpte mycket bra!
 Upplägget i vår familj är att vi träffas runt kl ett, och äter en jullunch som består av sillar, sillsallad, lax, korv, köttbullar, prinskorvar, sylta, leverpastej, skinka, brunkål, rödkål, grönkål, ostar... När man sedan är proppmätt och knappt orkar röra sig, bänkar sig alla för Kalle Anka (och jag vill bara tillägga i debatten om de bortklippta scenerna: jag kan inte se problemet med att Disney rensar bort stereotypa rasistiska figurer. De som tycker att det är det är ett hot mot jultraditioner, har problem).

Efter Kalle och kaffe, så brukar tomten uppenbara sig (i år spelades rollen förtjänstfullt av syrrans nya kille). Efter en vanligtvis långdragen utdelnings- och öppningsprocedur (för att alla inte bara ska slita upp alla paket samtidigt i en enda röra så att man inte har en chans att se vad alla får, så brukar en i taget få öppna sina paket, vi går i åldersordning med den yngsta först), så brukar det vara dags för mat igen, nu i form av lutfisk för dem som gillar det, och hälleflundra för oss andra. Serveras tillsammans med obscena mängder senapssås (gjord på hemmarullad senap) samt kokt potatis. Avrundas med risgrynsgröt och saftsås, sedan är man i matkoma igen.

 I år var inget undantag, man petar inte i mattraditionerna i vår familj. Men jag lyckades navigera bra mellan julbordets grynnor och skär. En köttbulle, en bit av mammas fantastiska Brantevikssill, en bit av syrrans killes hemmagravade lax, en bit av skinkan, ett knäcke med julost var precis lagom! På kvällen var det inget problem heller: ca 1/2 dl hälleflundra + en potatis + lagom mycket sås var alldeles lagom. Gröten hoppade jag över.

 Så den första julen som gbp-opererad har faktiskt gått alldeles över förväntan! Jag minns att jag funderade mycket över hur julen skulle te sig, då i september-oktober när jag väntade på operationen. Jag visste ju inte alls hur jag skulle må, eller hur jag skulle förhålla mig till julmaten. Nu kan jag konstatera att det fungerar i stort sett som alla andra dagar i mitt nya liv: jag måste välja omsorgsfullt och bara ta det godaste!

1 kommentar: