fredag 21 december 2012

Första delmålet

Ho ho ho! Idag är jag väldigt glad! Inte nog med att julledigheten hägrar runt hörnet (ska bara jobba halvdag idag), dessutom kunde jag i morse konstatera att jag nått mitt första delmål: 20 kg ner!

Det där med delmål tror jag är mycket bra rent psykologiskt. Nu kan jag vila lite i den här triumfen över hela julen. Inte för att jag tänker äta mer än vanligt, men jag tänker inte tänka på vikten och jag tänker inte väga mig förrän kanske på nyårsaftons morgon, för att få en slutvikt för 2012.

Tänk vad 2013 kommer att bli annorlunda! Jag kan knappt förstå att jag har gått ner så mycket, och att jag troligen bara kommer att fortsätta gå ner! Förr i världen, när jag kämpade på med Viktväktarna och annat, så fanns alltid en känsla av att misslyckandet hägrade även om jag hade lyckats kämpa mig ner 20 kg. Nu kan jag nästan inte förstå att det kommer att lyckas!

Det är som att jag kunnat lägga av mig ett stort lass med jobbiga tankar och ångest kring mat. Förr cirkulerade mycket av mina tankar kring mat: mat som jag skulle äta, mat som jag inte fick äta, mat som jag ätit trots att jag inte borde... Tankar och ångestkänslor for runt i huvudet många gånger per dag, och ibland gick det inte att stoppa den rasande stormen i huvudet på något annat sätt än att ge efter och stoppa något i munnen. Nu går det lite av sig själv: jag vet på ett ungefär vad jag ska äta och hur mycket (eller litet!), och när det är stopp så är det stopp. Det går helt enkelt inte rent fysiskt att få i mig större mängd än jag ska ha, och det är ganska lätt (än så länge) att göra smarta val.

Jag börjar nu ana omfattningen av vilken förändring jag står inför, och det känns otroligt spännande och inte så lite läskigt!

1 kommentar:

  1. Grattis! Superhärligt! Ha en kanonfin julhelg :)

    SvaraRadera