tisdag 30 april 2013

Valborg och sopptips

Snart, mycket snart blir jag hämtad av maken och då far vi till vårt kära hus på landet! Vanligtvis om åren brukar vi börja åka dit i mars-april, men eftersom den här helvetesvintern inte velat släppa taget förrän typ nu, så är det stugpremiär för i år.

Valborg i Den Lilla Byn firas alltid med brasa i kohagen nedanför kyrkbacken, där byns samtliga typ 200 innevånare samlas. Barnen springer omkring och blir åthutade av medlemmarna i frivilligbrandkåren som myndigt bevakar brasan, och alla känner varandra och har gjort i flera generationer... Vi har haft stuga i den Lilla Byn i ca 10 år, och accepteras såsom varande sommargäster.

Efter brasan och sång av kyrkokören, blir det tipspromenad igenom byn som avslutas på brandstationen där det blir korvgrillning. Så har det alltid varit och så kommer det att bli i år igen. Skönt med kontinuitet!

I helgen hade jag min bokklubb, och jag var värdinna denna gång. Vi har som regel att man bara får servera soppa så att inte det hela urartar i en slags matlagningstävling, och detta har fungerat bra i de 20 år som bokklubben funnits...
Här får ni receptet på fänkåls- och morotssoppan som jag bjöd på i söndags. Maken gjorde en fantastiskt insats och hjälpte mig med tillagandet av soppan samt med städning av huset, eftersom jag vaknade med migrän :(:
Den gav med sig under eftermiddagen, och vi hade en väldigt trevlig kväll!

Så här lagar maken

Fänkåls- och morotssoppa



2 fänkålshuvuden, ta gärna fänkålshuvuden med mycket grönt (dillliknande)
1 kg morötter
½ rödlök
2 vitlöksklyftor
Matlagningsgrädde
Smör
½ tsk Socker, inte mer för morötterna är söta i sig.
5dl kycklingbuljong eller grönsaksbuljong (blir troligen bättre med kyckling)
Salt och peppar

Skiva fänkålen tunt och spara undan de gröna kvistarna.
Slanta morötterna och skala och hacka vitlöken

Fräs av fänkålen, morötterna, vitlöken och rödlöken. Börja med morötterna, därefter: ta i resten. Ta inte så varmt, och rör ofta, röran ska inte få för mycket färg,
Mot slutet tillsätter du sockret och ser till att det smälter ordentligt (karamelliseras)

Värm upp vattnet till buljongen och häll i fräset (Tips! Ta lite av buljongen i stekpannan och rör ut fräset så att du får med allt det gotta). Koka i 10 min, fyll på med mer buljong om det inte täcker allt.

Kör med stavmixer och släta ut allt, kör länge så att den verkligen blir slät. Koka ytterligare lite till 2-3 min

Häll i matgrädde, antingen till lagom konsistens eller all grädde så kan du reda av den lite med maizenamjöl utrört i lite vatten på slutet.

Koka upp igen och låt puttra på svag värme och smaka av med salt och peppar.


Ta de gröna fänkålskvistarna och plocka ut några fina till dekoration, resten hackar du ner i en burk och mixar med stavmixern med lite olja, salt och peppar, som man kan ha att drissla över soppan i tallriken som extra fänkålskick, den ska vara tjock.

Vill du boosta soppan ännu mer kan du köpa en bit blåmögelost med kraftig smak som man kan servera till så att man kan ta små bitar ner i sopptallriken.


3 kommentarer:

  1. Det valborgsfirandet låter extremt likt min hembys, Norra Rörum! Har följt din blogg men nog aldrig kommenterat innan men blev så paff när det lät så exakt likt så jag var tvungen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe... det ÄR Norra Rörum :)! Vi har hus där, ungefär mittemot skolan tvärs över vägen, ett litet gult. Bor du kvar i byn?

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera