torsdag 11 april 2013

Mattips i april II

Idag har jag gjort en otroligt fräsch och god fiskrätt, hämtad från den här bloggen. I denna blogg finns massor med bra recept för oss GBP-opererade (och alla andra också förstås :)).

Rätten jag gjorde var den här: Ugnsbakad torsk med kokos-limesås. Enkel att göra, och även sonen tyckte det var bra. jag använde frysta bitar av torskrygg istället, eftersom jag har lite svårt för fryst torskblock. Fungerade precis lika bra! Jag serverade med basmatiris och gröna ärtor.

Kokt kyckling med grön ärtsås
Häromdagen ville sonen hjälpa till att laga mat, och på frågan om vad han ville göra så blev svaret: Sås på gröna ärtor och grädde! Så vi tog fasta på detta och byggde middagen runt det. Vi kokte kycklingfiléer med lagerblad och kycklingbuljong, som sedan serverades skivade tillsammans med kokt ris. Sonen mixade gröna ärtor med grädde, vitlök, grönsaksbuljong och vatten, som sedan värmdes i kastrull. Det blev överraskande gott! Den milda, lite söta smaken av gröna ärtor passade bra till kycklingen och riset.

En bild på resultatet:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar