onsdag 3 april 2013

Nya mattips

Igår gjorde jag en champinjonsoppa som blev gudomligt god, därför vill jag tipsa om receptet:


Finhackade två schalottenlökar och en stor vitlöksklyfta, fräste dessa i olja i en kastrull. Tog 1 förpackning champinjoner (250 g) och hackade i ganska små bitar, fräste dessa tillsammans med löken.

När svampen började släppa vätska så tillsatte jag tre matskedar vetemjöl och lät det fräsa med.

Hällde i 7 dl vatten, smulade ner två tärningar svampbuljong och lät det koka upp. Redde med 2,5 dl matlagningsgrädde, smaksatte med en skvätt fisksås (finns i asiatiska affärer, det sätter en fantastiskt umami-smak på de flesta rätter!) och en överbliven skvätt vitt vin (ca 1/2 dl).

Smakade av med vitpeppar och salt. Klart!

Kvällens middag blev lime- och basilikakyckling:

Finhackade 3 schalottenlökar och två vitlöksklyftor, fräste detta i en stor gryta. 
Strimlade 1 kg kycklingfiléer, lade ner även dessa och lät det fräsa med ca 5 minuter.
Hackade ner sisådär 25 blad färsk basilika och slängde ner, kryddade med koriander och cayennepeppar. 

Hällde i 2,5 dl matlagningsgrädde samt 2 dl vatten, 2 msk fisksås och en skvätt flytande kycklingbuljong. Därefter pressade jag ner 2 hela lime, och rundade av syrligheten med en matsked farinsocker. Hittade en påse med överbliven färsk spenat i kylen som jag rev ner i grytan. 
Eftersom jag tyckte att såsen var lite vattnig så gjorde jag en redning av 2 msk potatismjöl som jag vispade ut i 1 dl mjölk, hällde i detta under omrörning.
Serverade med basmatiris. Fräscht och mumsigt! 
(Det blev ca 6 portioner kycklinggryta).




1 kommentar: