tisdag 1 januari 2013

Tillbaka till ordningen

Vardag igen.... Jag är visserligen ledig till på söndag, men det är nog dags att styra upp matordningen nu. Jag ställde mig precis på vågen och kan konstatera att jag stått still i tio dagar. Det är i sig ingen katastrof, men jag vet att jag slarvat med mattider, mängder, vattendrickande och antal måltider de här dagarna. Dessutom så består ju jul- och nyårsmaten av annat än det jag annars äter. Betydligt mer animaliskt fett, betydligt mindre andel grönsaker.

Det har visat sig att jag verkar tåla det mesta i matväg efter operationen, och det är ju givetvis skönt. Skönt för att jag slipper dumpa på vanlig mat ( t ex så kan jag nu äta risgrynsgröt, vilket jag inte kunde äta för tre veckor sedan) eftersom det blir mindre krångligt att hitta saker att äta. Jag kan äta samma mat som familjen,  och det är ju praktiskt.

Samtidigt KAN det ju innebära att jag riskerar halka in på samma vägar som tidigare. På nyårsafton till exempel så var vi bortbjudna, och då bjöds på chips (inget konstigt i det). Jag tog några stycken för att testa, och det gick tyärr bra.... Jag önskar att 1.jag hade kunnat avstå helt eller 2.att jag hade reagerat negativt. Då hade jag haft hjälp att hålla mig på banan. Nu är det upp till mig själv och min egen viljestyrka...

Men när det gäller sötsaker har jag hittills kunnat motstå helt, och det planerar jag att fortsätta med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar