fredag 4 januari 2013

Funderingar kring mat

Nu försöker jag komma på banan med maten igen efter julen, och jag märker att portionerna har blivit lite större. Kanske är det helt normalt? Dietisten sade på informationsmötet att de flesta gbp-opererade är uppe i en normalportion ungefär ett år efter operationen (fast en liten normalportion). Jag är inte där ännu, men jag äter nog 2,5 - 3 dl mat varje måltid.

Jag ska nog kontakta dietisten på Aleris nästa vecka, för att diskutera med henne. Eftersom jag stått still i vikt i stort sett sedan innan jul, så undrar man ju lite... Jag vill inte börja noja kring mat igen, det har varit så skönt att slippa det! Kanske är detta bara en platå, som de flesta råkar ut för, och kanske ska jag bara fortsätta som innan. Eller så ska jag skärpa till mig när det gäller portionsstorlekarna? Usch, det känns inte lätt, det här... Jag har ju haft en föreställning om att man bara går ner i vikt lite av sig själv under det första året. Och kanske är det så, och jag ska bara ta det helt lugnt och inte hetsa upp mig.

Som jag skrivit tidigare så verkar det som att jag tål den mesta maten, och jag måste därför vakta på vad jag väljer att äta. Vissa (o)vanor måste jag också vakta på: när jag plockar undan efter middagen så har jag haft som ovana att äta upp rester som främst sonen lämnar efter sig. Det handlar väl om att jag inte tycker om att slänga mat. Men jag vet att det är något jag absolut ska låta bli... Jag vet ju egentligen att operationen inte är en universallösning på alla avvikande beteenden, men nu inser jag det i realiteten också.

1 kommentar:

  1. Jag tåler också tyvärr det mesta i matväg har jag märkt. Tycker också att jag kan äta lite större mängder emellanåt som du nämner. Återkom gärna med ditt svar från dietisten om du kontaktar henne:)

    SvaraRadera