söndag 13 januari 2013

Sanningen om fett

I veckan gick den här dokumentären, och jag tittade precis på den eftersom jag fått en ledig morgon (maken iväg hos sin mamma för att hjälpa till med målning av lägenhet, sonen övernattandes hos mina föräldrar).

Jag måste säga att den var en ögonöppnare på många sätt. Avsnittet om tvillingparen var väldigt intressant, och det bekräftar mycket av det jag alltid misstänkt: att jag är tjock handlar inte (i allafall inte enbart) om dålig karaktär. Jag har alltid tyckt att det inte verkar stämma: min generella läggning kännetecknas inte av dålig karaktär; tvärtom så tycker jag att jag oftast slutför det jag föresätter mig.

Så uppmaningen "det är ju bara att bestämma sig" som man har hört lite varstans under åren har alltid klingat falsk i mina öron. Nu visar forskning alltså att det finns en genetisk predisposition till fetma... Tack för den, liksom! Visserligen var det ingenting direkt nytt i dokumentären, men det framställdes på ett begripligt och överskådligt sätt. Och avsnittet om hur gastric bypass faktiskt kan påverka hjärnan på ett mätbart sätt var jättespännande! Se den!.

På viktfronten fakiskt något nytt: jag har gått ner 0,5 kg denna vecka, weeehoo! Efter att ha stått stilla i tre veckor så är jag väldigt nöjd med detta lilla... Kanske har jag passerat en platå igen? Hoppas hoppas att det fortsätter!

Sammanfattning av maten de senaste dagarna:
Jag äter havregrynsgröt varje morgon, jag tycker det funkar bäst.
På förmiddagen tar jag 1 knäcke med antingen makrill i tomatsås eller keso på, toppar med avocado.
Lunch: rester från gårdagens middag (ca 2 - 3 dl mat beroende på vad det består av).
Eftermiddag: knäcke + banan, eller 2dl naturell yoghurt.
Middag: denna vecka har bjudit på ryggbiff en dag, sesamkyckling med ris en annan dag, fiskbullar och pulvermos en dag då jag var totalt oinspirerad :).
Kvällsmål: oftast yoghurt med lite honung och solrosfrön, förutom igårkväll då jag lyxade med lite goda ostar. Skillnaden att äta ostbricka på kvällen är att jag nu tar två - tre mycket små bitar med knäcke och lägger på tunna skivor med favoritostarna.


Ett gott mellanmål från igår: avocado, mozzarellaost
samt kokt ägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar