lördag 30 mars 2013

Påsken - prövningarnas tid

Vi är nu mitt uppe i den högtid som jag faktiskt har varit lite orolig för hur jag ska tackla. Påsken för mig symboliseras så otroligt mycket av godis och andra godsaker..

...små gulliga chokladdoppade marsipankycklingar, färska så att de smälter i munnen
...Anton Bergs chokladägg med krispigt hölje
...härliga färgglada chokladägg inslagna i blänkande folie
...påskägg fyllda till brädden med lösgodis

Och ovanpå detta en massa god mat.

Kort sagt så är det med en viss oro som jag gick på påskledighet i onsdags. Det började redan i torsdags då sonen ville klä sig till påskkärring och gå ut och knacka dörr i grannskapet. Han kom hem med en korg fylld med godis, som vi tog hand om för att portionerna ut i lagom doser (annars äter han så att han får ont i magen). Sedan åkte vi för att storhandla inför helgen och då fick vi ju bunkra upp med godis till andra påskkärringar som eventuellt skulle komma och knacka på.

Hittills har jag klarat av att inte stoppa en endaste bit i  munnen, men jag har onekligen känt suget. Det är som om minnen från kroppen kommer upp till ytan: hur det känns att skala av det tunna färgglada foliet och blotta den ljusa läckra chokladen, hur gommen fylls av den ljuvliga sötman när tänderna biter igenom ytterskalet och når den krispiga nougatfyllningen... Jag har en övertygelse att jag ska klara av detta, jag vacklar inte. Men det är intressant att känna hur kroppen lever sitt eget liv.

Matdagbok för långfredag:
Frukost 1 skiva hemmabakat rågbröd delat i 2 mindre mackor. 1 med avocado + skinka, 1 med ost och tomat
Mellanmål: 1 dl yoghurt (3 % fett) + 1/2 dl kvarg (0,3 % fett) blandat med bitar av mango samt havrekuddar.
Lunch: 5-6 bitar sill, ett kokt ägg samt 1/2 skiva rågbröd
Eftermiddagsmellis: 1 knäckebröd med keso och kaviar
Middag: ugnskokt lax (2/3-dels portionsbit) med gratängtäcke, sallad på ruccola, kokt broccoli och getost.
Kvällsmål: 3 bitar ost (Västerbotten, grönmögel samt cheddar), ett knäckebröd.


Dagens lunch: tonfiskröra med hackat ägg, gräslök, kapris, majonnäs, kvarg.  Ruccolasallad  med  getost från igår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar