måndag 25 mars 2013

Jubileum och opera!

I helgen hade maken och jag tioårsjubileum. Det är tio år sedan vi en sen natt utanför Statoil vid Caroli city i Mamö kom fram till att vi var väldigt förälskade i varandra, då hade vi känt varandra i ca 14 dagar.... Det där datumet, den 24/3 har alltså blivit vårt speciella. Andra datum vi firar är den 24/12, då vi förlovade oss, och såklart bröllopsdagen den 19/8.

Jag har alltså turen att ha hittat denne man som är underbar och fin på alla vis, och en av hans många tillgångar är att han gillar opera lika mycket som jag! Så vi bestämde att fira vår 10-årsdag med att gå och se Trollflöjten på Malmö Opera. jag har speciella minnen från den här operan, jag såg Bergmans uppsättning av den på TV när jag var runt 9 år och den gjorde ett outplånligt intryck. Mina föräldrar skaffade sig sedan LP-skivan, och jag lyssnade på den dagligen i ett halvår efteråt, och lärde mig alla styckena utantill.

Så det var med gigantiska förväntningar som jag tog plats i salongen på Malmö Opera tillsammans med maken i fredags. Och jag kan lova att alla mina förväntningar infriades, det var en totalupplevelse, ren lycka! Vackert, mäktigt, ljuvt, humoristiskt, rörande....ja, alla känslor all over the place! Den här recensionen från Skånskan tycker jag bäst speglar upplevelsen. Sydsvenskan är något kritisk mot valet att framföra operan på originalspråket tyska, men jag hade inget problem med det: det finns flera textskärmar med översättning.

Natten Drottning med anhang

Foto: Malin Arnesson

3 kommentarer:

  1. Åh, min favvo opera. Hur kan jag missat detta, helt förträngt att jag skulle se den i vår. Operationen har helt tagit boning i min kropp och sinne!
    Grattis till ert jubileum :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att operationen tar allt fokus :)! Nu är det inte så långt kvar för dig, eller hur?

      Radera
  2. Torsdag nästa vecka. Cant wait :D

    SvaraRadera