torsdag 28 februari 2013

Matdagbok

Det var länge sedan jag skrev om min mat, vad jag äter, hur dags och hur mycket. Så här kommer en liten rapport från veckan som gått (det varierar inte så mycket, så jag kör ett sammandrag):

Frukost kl 7: alltid gröt på vardagar. Det är smidigt, mättar lagom mycket och går snabbt. Jag äter ca 1,5 dl med ca 1 dl mellanmjölk, och tar sötningsmedel och kanel på. På helgerna har vi finfrukost och då blir det oftast en macka, helst på grovt bröd eller surdegsbröd. Eftersom det bara blir en macka så får man ju tänka efter ordentligt vilket pålägg man ska välja, favorit just nu är skinka + ost med tomat på toppen (lite senap under skinkan så blir det extra gott!). Frallor har jag helt tappat smaken för faktiskt.

Förmiddagsfika: På jobbet fikar vi tillsammans kl 10, då tar jag ett knäcke med olika pålägg. På senaste tiden blir det väldigt ofta avocado (1/2) tillsammans med 2 msk makrill i tomatsås, den kombinationen är fantastiskt god. Annars kan det bli med keso + avocado eller keso + kaviar.

Lunch: Ibland rester från gårdagens middag, då blir det ca 1 dl pasta/ris eller 1 potatis tillsammans med 1 dl kött/kyckling eller vad det nu kan vara. Alltid sås till, jag älskar sås! Om jag inte har någon lunchlåda med mig så fixar jag oftast till något med keso och grönsaker. Ibland hämtar jag och min kollega sushi från sushistället nära jobbet, och då orkar jag äta halva (5-6 bitar). Men då räcker det ju till dagen efter!

Eftermiddag: vi fikar kl 15 och då tar jag antingen en knäckemacka med samma pålägg som tidigare, eller en liten skål med kvarg (Köper Lidls nästan fettfria, den är billigast) blandad med lite smaksättare som t ex sockerfri körsbärssaft. Ibland tar jag en liten skål keso med skivad banan (1/2).

Innan jag kör hem vid 16.30 tar jag ibland en frukt eller en skiva knäckebröd utan pålägg.

Middag runt kl 18: det blir oftast något snabbt och lättlagat på vardagar. Ibland kycklingwok (strimlad kycklingfilé med frysta wokgrönsaker), ibland spagetti och köttfärssås (jag får vara återhållsam med pasta har jag märkt, äter jag för mycket blir jag uppblåst i magen och mår inget vidare...), ibland tomatsoppa med makaroner i (världens enklaste tomatsoppa gör jag själv: fräser finhackad lök, i med en burk/förpackning passerade tomater, krydda med salt, peppar, kanske vitlök, basilika, flytande buljong, red med matlagningsgrädde, späd med vatten till önskad konsistens, lägg i makaroner som får koka med), ibland laxfilé i ugnen med ris och gräddfilssås.
På helgerna lagar oftast maken middag, och då gör han alltid smarriga saker. Jag har märkt att det funkar alldeles utmärkt att äta helt vanlig mat, men i mindre mängd.

Kvällsmål: Vid niotiden på kvällen tar jag en tallrik naturell yoghurt (3% fetthalt), ca 1,5 dl. I det bryter jag ner ett knäckebröd, tar 1 msk solrosfrön och ringlar lite honung på toppen. Det sover jag gott på!


2 kommentarer:

  1. Låter som att du har riktigt bra matdagar! Din diet skulle ju passa vem som helst kanonbra!

    SvaraRadera
  2. så bra med tips på vadman kan äta till mellanmål :) det låter ju som om du har jättebra idéer :)

    SvaraRadera