onsdag 21 november 2012

Barnportion

Idag var jag på Moderna muséet i Malmö tillsammans med en väninna för att kolla på den här utställningen, som jag verkligen tyckte om. Det var blandad kompott, allt från filmvisning (t ex Dalis Den andalusiska hunden), till gigantiska svampar.

Vi skulle också äta lunch där, tänkte vi, och det funkade bra eftersom de hade soppbuffé med två sorters soppa: en vegetarisk med jordärtskocka, och en fisksoppa som var tomatbaserad. För första gången fick jag anledning att be om en barnportion (de hade barnportioner för halva priset), och jag blev verkligen glatt överraskad av cafétjejens bemötande. Hon hade inga invändningar utan bara sade "Det går bra, jag förstår", när jag förklarade att jag precis gjort en gastric bypass-operation och bara ville äta en pytteportion , utan bröd till.

Jag fick ju ett litet plastkort med mig hem från Aleris som man kan ha med sig och visa upp på restauranger, där det står att jag genomgått en gastric bypass och därför bör få möjlighet att köpa mindre portioner. Men det kortet hade jag ju glömt hemma förstås... Därför var det extra fint att det gick ändå! Och soppan var jättegod!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar