tisdag 20 augusti 2013

Frustrerad!

Jag har varit i London över helgen (fre-sön) med maken, eftersom vi firar 10 år som par och dessutom 7-årig bröllopsdag. Resan var underbar, maken hade bokat allt och fixat och vi bodde på det här underbara hotellet.

Dagarna fördrev vi promenerandes på gator och torg, på museum (speciellt Victoria & Albert museum där vi tillbringade tre timmar), och på pubar. Så mathållningen var ju under all kritik, förstås. Visserligen dricker jag ytterst lite, men det slank nog ner minst en öl om dagen. Dessutom bestod maten av pubmat: friterad fisk, hamburgare etc.

Jag hoppade glatt upp på vågen när vi kom hem, och trodde nog att jag skulle ha gått ner litegrann med tanke på att vi promenerat dagarna i ända. Men icke; istället hade jag gått upp 1,2 kg!

Sommaren har ju överhuvudtaget inte varit någon framgång viktmässigt, och tittar jag bakåt så kan jag konstatera att jag i princip stått stilla i ca 2 månader. Summerar jag min viktnedgång så står den nu på -34 kg, vilket ju är fantastiskt men samtidigt är jag livrädd att jag planat ut fullständigt...

Tänk om jag tillhör dem som operationen inte fungerar fullt ut för? De siffror som läkarna presenterade under informationsmötet var: 80 % av de opererade går ner i snitt 75 % av sin övervikt. Jag kunde inte föreställa mig att jag INTE skulle tillhöra den skaran...

Jag försöker tänka konstruktivt kring det här, för att inte freaka ut fullständigt.
OM jag nu inte går ner mer än 50 % av min övervikt, innebär det då att operationen är misslyckad?

Nej, blir ju förstås svaret på den frågan.
Jag har uppnått högre nivå av livskvalitet.
Jag orkar mer.
Jag ser bättre ut.
Jag trivs bättre med min kropp och känner mig finare.
Jag skäms mycket mindre.

Men likväl känns det lite bittert och surt. Jag har ju fantiserat om att komma ner till normalvikt, runt 68 kg. Jag skulle definitivt kunna vara nöjd runt 80. Men 100? nej, det vill jag faktiskt inte nöja mig med!

3 kommentarer:

  1. Du klarar det! Just hang in there och allt det där. Du är räserduktig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, tack, gulliga du! Det värmer med en kommentar!

      Radera
  2. Vår läkare sa till oss att operationen misslyckas aldrig, den tar bara bort en del av vår övervikt men resten måste vi fixa själv genom träning och bra matvanor. Men två månader är ju inte mycket kroppen måste få vila, se det som en positiv sak om det går lite långsammare så kroppen får vänja sig lite :)

    SvaraRadera