fredag 17 maj 2013

Ny före- och efterbild

Minns ni att jag skrev för ett tag sedan att jag minsann lagt ut före- och efterbilder under rubriken "Bilder före och efter", i toppmenyn? Jag gjorde ett fotomontage av bilder före operationen, tagna i underkläder, tillsammans med bilder tagna ett halvår efter operationen.

Men någon dag efter att jag lagt ut bilderna så fick jag kalla fötter. Det var helt enkelt för jobbigt för mig att se på de bilderna (från hur jag såg ut när jag vägde som mest). På något sätt har jag nog alltid lyckats förtränga hur illa det faktiskt var, när jag var som störst. Nu när jag ser på bilderna så blir jag förfärad och ledsen, jag undrar hur i all världen jag kunde låta det gå så långt, och hur omgivningen egentligen uppfattade mig.

Så jag plockade bort dem. Jag tänker att jag kanske någon gång kommer att bli vän med det faktum att det också var jag, precis densamma människa som jag är idag. Jag är inte där än, och jag kommer att behöva gå tillbaka till dem och titta på dem då och då för att bli vän med dem, för att förhoppningsvis så småningom kunna se på dem med ömhet och förlåtande istället för, som nu, fördömande och avståndstagande.

Jag har gjort ett nytt fotomontage som ligger under "Bilder före och efter", och denna bild kan jag leva med. Den är inte så förfärlig, så den kan jag stå ut med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar