torsdag 11 juli 2013

Skillnad

Jädrar i min lilla låda vad 34 kilo kan göra skillnad!
Idag har jag ägnat större delen av dagen åt seriöst trädgårdsarbete, och vi snackar inte om något litet duttande i rabatter utan rejäl röjning medelst röjsåg.
Jag pluggade hörsnäckorna i öronen och lyssnade på Theodor Kallifatides Sommarprogram (alldeles underbart, ni kan höra det här) medan jag jobbade, och det gick som en dans. Jag röjde, samlade upp, slängde på komposten, röjde igen, grävde lite, slet upp lite rötter med händerna, samlade upp och tömde på komposten.... Utan att bli trött!

Förr om åren var det en av mina största besvikelser: att jag helt enkelt inte orkade. Jag vet inte hur många gånger jag påbörjade olika storstilade projekt i trädgården, bara för att tvingas ge upp efter ett tag för att jag helt enkelt inte orkade slutföra. Fick be maken snällt av avsluta det hela, och själv fick jag släpa mig in och slänga mig i en fåtölj eller på sängen en stund för att ta igen mig.

Det kändes alltid så bedrövligt och sorgligt, och idag var det därför en sådan triumf att faktiskt kunna slakta all kirskålen själv med röjsågen och dessutom kunna bära iväg så att det nu ser snyggt och prydligt ut i trädgården!

Här tar jag igen mig lite efter förrättat värv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar