tisdag 30 oktober 2012

Anlänt på op-vikt, lugnt & fint

Var förbi en sväng på Aleris imorse för att kontrollera vikten inför op. Redan för ca 10 dagar sedan hade jag nått min målviktnedgång inför op (-6 kg) och fick då beskedet av dietisten Ida att jag inte behövde köra hard core med Modifasten utan kunde äta lite varierat, men dock fettsnålt.
Vilken lycka! Jag som kaxigt tidigare sagt att "ja vadå, tre veckors flyt, det är väl ingenting!" hade upptäckt att jag hade väldigt svårt med att avstå från mat...

Nu har jag alltså sedan förra besöket kört lite blandat: fil och havreflingor till frukost, Modifast-soppa till lunch (eftersom den smakar bra och det är extremt behändigt att slippa joxa med matlådor), middag med familjen oftast bestående av kött/fisk/fågel samt grönsaker. Detta har fungerat till belåtenhet eftersom jag idag konstaterade att jag hade gått ner ytterligare ca 0.4 kg. Inte mycket, men tillräckligt...

Under veckan ringde Aleris och frågade om jag var intresserad av att vara med i en studie med fokus på hur man kan minska illamåendet direkt efter op. Givetvis ville jag det! Man ska slurpa i sig en speciell kolhydratdryck direkt innan op, och den ska sedan ha en positiv inverkan på post-op-illamåendet.

Hämtade alltså ut dem på Aleris idag, och efter ett ingående studium av innehållet verkar det röra sig om...citronsaft. Så det kan ju vara ett tips till er andra inför op: drick saft innan op.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar